Zakończono realizację Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa 2.0. na lata 2021-2025 uchwalonego przez Radę Ministrów w celu poprawy stanu czytelnictwa w Polsce poprzez wzmacnianie roli bibliotek publicznych, szkolnych i pedagogicznych jako lokalnych ośrodków życia społecznego, stanowiących centrum dostępu do kultury i wiedzy.
Program jest realizowany przez Ministerstwo Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu, przy zaangażowaniu Biblioteki Narodowej, Instytutu Książki i Narodowego Centrum Kultury, oraz we współpracy z Ministerstwem Edukacji i Nauki jako Operatora Priorytetu 3.
W ramach programu biblioteka szkolna otrzymała dofinansowanie z budżetu Państwa na zakup książek, realizację działań promujących czytelnictwo oraz zakup elementów wyposażenia biblioteki.
Całkowity koszt realizacji zadań, czyli wsparcie z budżetu państwa oraz wkład własny organu prowadzącego wyniósł 5000 zł. Liczba wszystkich uczniów szkole objętych programem i korzystających z zakupionych nowości wydawniczych do biblioteki szkolnej-104.
Dzięki wsparciu finansowemu zakupiono łącznie 238 nowości wydawniczych z przeznaczeniem na uzupełnienie księgozbioru biblioteki oraz na nagrody dla uczniów biorących udział w konkursach czytelniczych.
Przy zakupie książek zasięgnięto opinii Rady Rodziców, Samorządu Szkolnego oraz uczniów.
Księgozbiór biblioteki został wzbogacony w literaturę (226 woluminów):
- literatura fantastyczna, powieści przygodowe, opowiadania dla uczniów klas 4-7;
- nowości wydawnicze o powiększonym druku dla najmłodszych ułatwiające naukę czytania dla uczniów klas 1-3 oraz uczniów o specjalnych potrzebach
- literaturę anglojęzyczną dla uczniów klas 1-7.
Zrealizowane w ramach programu działania promujące czytelnictwo z udziałem uczniów:
- Konkurs czytelniczy dla uczniów klas I-VII „Moja książeczka-bajeczka”
- Konkurs czytelniczy dla uczniów klas I-III„Wzorowy czytelnik”
- Noc czytania książek dla grupy uczniów klas I-III oraz grupy uczniów klas IV-VII
- Świąteczny kiermasz książek – wydarzenie czytelnicze zorganizowane przy współpracy z Księgarnią Tuliszków;
- Kiermasze książek używanych Pchli Targ
- Zorganizowanie i działalność Kącika czytelniczego w bibliotece
- Akcja czytelnicza „Zabierz książkę na wakacje”
- Akcja czytelnicza „Przeczytałam, polecam” – zachęcenie do czytania nowości wydawniczych uczniów klas IV-VII
- Akcja czytelnicza „Posłuchaj bajeczki”-zachęcanie do czytania książek uczniów z klas I-III
- Akcja czytelnicza „Czytam na świeżym powietrzu”-czytanie książek podczas pobytu na świetlicy szkolnej
- Konkurs plastyczny „Mój ulubiony bohater z bajki/ lektury”
- Obchody Światowego Dnia Książki 2023 – Przerwa z książką – głośne czytanie na przerwach
- Cykl lekcji bibliotecznych na temat ciekawych książek
- Współpraca z Gminną Biblioteką Publiczną w Starej Kamienicy
Projekty edukacyjne :
a) zrealizowane przez bibliotekę :
- czerwiec w bibliotece – „Spotkanie z ciekawymi książkami”
- październik w oddziałach przedszkolnych– „Spotkanie z bajką”–literackie spotkania czytelnicze dla przedszkolaków
- „W bibliotece możesz dobrze się bawić”- propozycje ćwiczeń umysłowych dla uczniów.
b) projekty klasowe:
Klasy I-III
1.Czytam, bo lubię- głośne czytanie książek na przerwach oraz zajęciach świetlicowych
2.Świat wokół nas-czytamy Opowieści o dzikich zwierzętach, które mogą wyginąć
Klasy IV-VII
1.Zaprzyjaźnić się z książką – wspólne czytanie literatury młodzieżowej na godzinach wychowawczych
2.Czytam, Lubię to – Klub dyskusyjny podczas zajęć świetlicowych
3.Dlaczego warto sięgać po literaturę obcojęzyczną- dyskusja- przykłady zakupionych książek
Efekty i wnioski:
1. Wzbogacenie biblioteki o ciekawe książki spowodowało wyraźnie zauważalne zwiększenie zainteresowania biblioteką i książką
2.Ciekawy księgozbiór pozwala uczniom efektywnie spędzać czas na przerwach, dostarcza radosnych emocji, wielu wrażeń, rozbudza zainteresowania
3.W ciekawej formie realizowane były zadania z planu pracy i programu wychowawczo – profilaktycznego szkoły
4.Program zintegrował różnorodne działania nauczycieli wokół promocji czytelnictwa w szkole
5.Szkoła aktywnie włączyła się w realizacje NPRC i jest otwarta na udział w podobnych zadaniach w przyszłości